دسترسی سریع

ببینید و بشنوید بيشتر

پروبیوتیک ها

 پروبیوتیک ها :ارگانیسم های زنده ای هستند که درصورت مصرف به میزان لازم اثرات سلامت زایی موثری بر سلامت میزبان خود دارند.

اثر سلامت بخشی پروبیوتیک ها:
روده انسان حاوی انواع بسیاری ازباکتری ها (مفید ، مضر و خنثی ) است که باید در توازن باشند . اگر این توازن بر هم بخورد علاوه بر مختل شدن وظایف فلور روده ، انواع بیماری ها نظیر عفونت ها ، آلرژی غذایی ، خستگی مفرط ، افسردگی ، سردرد و بیماریهای  دیگر بروز می کند . در افراد سالم، باکتری های مفید که در تولید ترکیبات مورد نیاز بدن مانند ویتامین ها و اسیدهای عالی نقش موثری دارند، غالب هستند در مقابل ، باکتری های مضر ترکیبات سمی و سرطان زا تولید می کنند .پروبیوتیک ها به تحریک رشد باکتری های مفید روده و کاهش بیماری زایی میکروب های مضر کمک می کنند ، علاوه براین به گوارش مولکول های پیچیده کمک کرده و ترکیبات مفیدی از جمله ویتامین ها ، آنتی بیوتیک های مختلف را تولید می کند .
پروبیوتیک ها در جذب ویتامین ها و مواد مغذی موجود در غذا نقش کمک کننده دارند.

برخی از خواص سلامت بخش پروبیوتیک ها :
بهبود سیستم ایمنی ، کاهش فشار و چربی خون ،کاهش وزن ، اثر ضد میکروب های عفونت زا و مسمومیت زا ، پیشگیری از عفونت مجازی اداری ، جلوگیری از پوکی استخوان ،بهبود ناسازگاری عدم تحمل لاکتوز ،پیشگیری از سرطان روده ، بهبود و درمان بیماری های پوستی، پیشگیری از ابتلا به آلرژی و ... .
در ایران علاوه بر مکمل های پروبیوتیک که می توان از داروخانه ها (ترجیحا زیر نظر پزشک ) تهیه کرد : فراورده های غذایی همچون لبنیات ،ماکارونی ، کیک ،بیسکویت و ...حاوی پروبیوتیک را می توان مصرف نمود.
به امید روزی که مصرف فراورده های پروبیوتیک اولویت تغذیه ای هر ایرانی باشد.
هدف از استانداردهای مواد پروبیوتیک، تعیین ویژگی هاو روش های آزمون کشت های میکروبی است که به ماده غذایی افزوده می شودتا باعث ایجاد خصوصیت پروبیوتیک در آن ماده غذایی شوند و یا به اشکال مختلف به عنوان مکمل غذایی عرضه می شونند ،در این استاندارد روی هر فراورده،نشانه گذاری باید روی هر بسته فراورده ی غذایی به طور واضح و خوانا ،برای مصارف داخلی به زبان فارسی و برای صادرات به زبان انگلیسی یا به زبان کشور خریدار ،با استفاده از جوهر غیر سمی و پاک نشدنی نوشته ،چاپ یا برچسب شود و واژه پروبیوتیک باید به اندازه (بزرگی ) یکسان درج می شود.
برای نشانه گذاری روی محصولات دارای پروبیوتیک به این موارد باید توجه کرد:
  1. شرایط مناسب نگهداری
  2. نام و نشانی تولید کننده و علامت تجاری آن
  3. تاریخ تولید و انقضاء
  4. نام مواد تشکیل دهنده به ترتیب مقدار
  5. وزن خالص برحسب سیستم متر یک همراه با حد رواداری
  6. شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی
  7. شماره سری ساخت
  8. شرایط مناسب نگهداری فراورده غذایی میکروارگانیسم های پروبیوتیک پس از صدور از کارخانه
  9. ذکر عبارت ساخت ایران

نویسنده: زهرا فرحانی حاچم پور
کارشناس اداره کل استاندارد خوزستان

 پروبیوتیک ها
1401/3/31 سه‌شنبه
نسخه قابل چاپ