دسترسی سریع

ببینید و بشنوید بيشتر

تعریف صفر مطلق


 ISO در تلاش است تا یک پلتفرم بین المللی با هدف توسعه اولین اصول راهنمای جهان مبنی بر صفر مطلق و معیاری برای سنجش تغییرات آب و هوایی فراهم کند.
مهمترین تهدید برای سیاره ما تغییرات آب و هوایی هستند. در جدیدترین گزارش IPCC، این سازمان از کلیه ادارات و سیاست‌گذاران در سرتاسر جهان درخواست کرده تا در این زمینه شفاف سازی کنند و اقدامات موثری برای حل بحران گرمایش زمین اتخاذ کنند.
موضع علم در این باره روشن است: با کاهش گرمایش زمین تا 1.5 درجه سانتیگراد می توان از بدترین اثرات آب و هوایی پیشگیری کرد. برای دستیابی به این هدف، عوامل انسانی گرمایش و گازهای گلخانه ای باید تا سال 2050 به صفر مطلق برسد.
صفر مطلق عموما به حالتی گفته می شود که در آن دی اکسید کربن چه توسط انسان و چه سایر گازهای دیگر کره زمین تولید شده باشد، بتوان از جو کره زمین حذف کرد. این فرآیند را می توان به شکل طبیعی انجام داد. از جمله با احیای جنگل ها که گاز CO2 را از هوا جذب می کنند؛ و یا با استفاده از فناوری هایی که می توانند انتشار گازهای گلخانه ای را جذب و ذخیره کرده و یا مستقیما CO2 را از جو بیرون بکشند. با این وجود کماکان موضع دولت ها و شرکت های خصوصی در این زمینه مشخص نیست.
روز جهانی محیط زیست امسال با شعار «فقط یک زمین» و با هدف کاهش اثرات آب و هوایی طنین انداز شده است. امروز بیشتر از هر زمانی وحدت در زمینه کاهش اختلافات و تلاش برای رسیدن به «صفر مطلق» اهمیت پیدا کرده است.
 ISO بخشی از همین رویکرد جهان 2050 ماست، یک همکاری با هدف حمایت از فعالین دولتی و غیردولتی برای سرعت بخشیدن حرکت به سمت «صفر مطلق» با استفاده از استانداردها. و به این ترتیب به تسریع پیشرفت با فراهم کردن بستر بین المللی برای توسعه اصولی که منجر به محقق شدن صفر مطلق می شود، از طریق ایجاد یک توافقنامه کارگاهی بین المللی (با نام اختصاری ( IWA  متعهد است.
این توافق همه طرفین ذینفع را قادر می سازد در زمینه ایجاد اجماع درباره تعاریف مربوط به صفر مطلق، و حمایت از راهکارهای خلاقانه و مشارکت داوطلبانه، و همینطور اهداف سیاستگذاری ملی و بین المللی با یکدیگر مشارکت کنند.
ثبات بیشتر پیرامون مفهوم صفر خالص در نهایت منجر به افزایش تاثیر تلاش های جهانی در این زمینه خواهد شد. اصول اصلی این توافق حول موارد زیر است:
مفهوم صفر خالص و مفاهیم مربوطه (در سطوح ملی، منطقه ای و سازمانی(
اینکه چگونه این مفهوم باید در کمپین ها، سیاستها و استراتژی ها در تمام سطوح گنجانده شود اساس و مکانیزم اندازه گیری و سنجش از جمله توسعه شاخصه های ثابتی که بتواند گزارش دهی و ارتباطات را ممکن سازد.
مهمتر از همه، این اصول راهنما بر پیشرفت حاصل شده از طریق ابتکارات، کمپین ها و حکمرانی موجود از سوی بازیگران دولتی و غیردولتی، حمایت از هدف رسیدن به صفر خالص و جلوگیری از گسترش گرمایش استوار است. سرجیو موخیکا، دبیرکل ایزو اظهار داشت: «توافقنامه کارگاه بین المللی ما به حرکت جامعه جهانی از عملی شدن تعهدات کمک خواهد کرد. ما نیاز به بسیج جهان را برای هدایت سریع و موثر تغییرات واقعی به منظور کمک به کشورها برای دستیابی به اهداف «صفر مطلق» خود و ساختن آینده ای پایدار احساس میکنیم.
 IWA در کمک به اجرای موثرتر سیاست ها نقش اساسی خواهد داشت. با هم، ما سریعتر به اهداف آب و هوایی خود خواهیم رسید.» استانداردهای بین المللی همچنان نقشی حیاتی در تقویت کار جامعه جهانی علم آب و هوا و تقویت اعتماد عمومی به تحقیقات آب و هوا ایفا می کنند. ISO دارای صدها استاندارد است که در حمایت از این زمینه ضروری هستند. آنها به فعالین کمک می کنند تا با تغییرات آب و هوایی سازگار شوند، انتشار گازهای گلخانه ای را کمی سازی کنند بهترین شیوه های جلوگیری را ترویج کنند. اینها همراه با IWA مجموعه ای از استانداردهای شناخته شده ISO را در زمینه کاهش تغییرات آب و هوایی تشکیل می دهند.
https://www.iso.org/contents/news/2022/06/defining-net-zero.html منبع:

مترجم: نجمه بوستانی
کارشناس اداره کل استاندارد خوزستان

 

تعریف صفر مطلق
1401/3/23 دوشنبه
نسخه قابل چاپ