دسترسی سریع

اخبار اداره کل خوزستان بيشتر

واگذاری تدوین استاندارد :2022 ISO 24185 به استان خوزستان در کمیته برنامه ریزی اندازهشناسی، اوزان و مقیاسها

تدوین استاندارد:2022 ISO 24185 تحت عنوان ارزیابی عدم قطعیت اندازه گیری های فرآیند خودهمبسته ثابت، به استان خوزستان واگذار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد خوزستان کمیته برنامه‌ریزی اندازه‌شناسی، اوزان و مقیاسها، روز سه‌شنبه 22 شهریور به صورت مجازی و با حضور مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای ملی، کارشناسان، متخصصان و نمایندگان سازمانها و آزمایشگاه‌های مرتبط و نیز نمایندگان دفتر تدوین اداره کل استاندارد استان برگزار گردید.
در این کمیته 17 موضوع مورد بررسی قرار گرفت و تدوین استاندارد
:2022 ISO 24185 تحت عنوان " ارزیابی عدم قطعیت اندازه‌گیری‌های فرآیند خودهمبسته ثابت"، به استان خوزستان واگذار شد. لازم به ذکر است این استاندارد از جمله استانداردهای کمیته فنی متناظر TC69 ایزو می‌باشد که دبیرخانه آن در استان خوزستان مستقر است.
در اندازه‌شناسی، عدم قطعیت استاندارد برآورد انحراف استاندارد میانگین نمونه در فرآیندهایی است که اندازه‌گیری‌های تکراری، میانگین و واریانس یکسانی داشته باشند و در نتیجه همبستگی نداشته باشند. با این حال، اغلب اتفاق می‌افتد که اندازه گیری‌ها همبستگی داشته باشند. در تولیدات مستمر مانند صنایع شیمیایی، بیشتر داده‌های فرآیند در مورد ویژگی‌های کیفی در طول زمان، خود همبسته هستند. در جمع‌آوری داده‌ها، زمانی که فاصله نمونه‌گیری کوتاه است، خود همبستگی، به‌ویژه خود همبستگی مثبت داده‌ها، نگران‌کننده است. هنگامی که اندازه‌گیری‌ها از یک فرآیند خودهمبسته انجام می‌شوند، ارزیابی عدم قطعیت استاندارد میانگین نمونه با استفاده از راهنمایISO/IEC 98-3:2008، نامناسب است. این استاندارد روشی را برای ارزیابی عدم قطعیت استاندارد میانگین فرآیند، ناشی از تغییرات قابل مشاهده در اندازه‌گیری‌های خودهمبسته متوالی ارائه می‌دهد و شامل آزمون‌هایی ‌برای اعتبار مفروضات است. بنابراین نظر به اهمیت موضوع، تدوین این استاندارد، در دستورکار  اداره کل استاندارد خوزستان قرار گرفت.